Cloud

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Img

Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu polega na :

  • rozpoznaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu
  • wsparciu całościowego rozwoju dziecka

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest również rodzicom i wychowawcom przedszkola. Polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom. Wsparcie udzielane jest rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

W naszym przedszkolu troszczymy się o wszechstronny rozwój każdego dziecka, zapewniając profesjonalne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne. Współpraca między nauczycielami, rodzicami i specjalistami jest dla nas priorytetem, ponieważ wierzymy, że wspólne działania przynoszą najlepsze efekty.

Do dyspozycji dzieci i rodziców są specjaliści: psycholog, pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny, logopeda i terapeuta prowadzący gimnastykę korekcyjną, którzy chętnie służą pomocą i zapraszają na indywidualne konsultacje.

Psycholog pomaga w radzeniu sobie z emocjami i trudnościami w relacjach, a także udziela wskazówek rodzicom, jak wspierać swoje pociechy na co dzień. Pedagog specjalny dba o odpowiednie dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb dzieci oraz wspiera dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjno-rozwojowymi i ich rodziców.                                                                                                                                                                                                                                  Terapeuta pedagogiczny wspiera rozwój poznawczy dzieci oraz obszar grafomotoryczny. Podczas zajęć z ginastyki korekcyjnej podopieczni przedszkola
kształcą prawidłową postawę ciała oraz swoją sprawność ruchową.                                                                                                                                                                          Z kolei logopeda dba o to, aby szeroko pojęty rozwój mowy dzieci kształtował się prawidłowo i umożliwiał swobodną komunikację.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy!

Pomoc udzielana dzieciom w formach:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia
  • zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
  • zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (zajęcia z psychologiem i pedagogiem specjalnym)
  •  zajęć o charakterze terapeutycznym
  • zajęć logopedycznych
  • zajęć rewalidacyjnych
  • pomoc udzielana w toku bieżącej pracy

Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor przedszkola.

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu (w tym z zajęć logopedycznych) jest dobrowolne i nieodpłatne (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.)

Zajęcia prowadzone przez pedagoga specjalnego:

  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

Celem zajęć jest nie tylko wspieranie trudności dziecka, ale także odkrywanie i wzmacnianie jego mocnych stron, aby mogło w pełni rozwinąć swój potencjał.
Pracujemy w atmosferze radości, akceptacji i bezpieczeństwa. To przestrzeń, gdzie każde dziecko może się rozwijać na miarę swoich możliwości,
ucząc się w formie zabawy i aktywności dostosowanych do jego potrzeb.

Podczas zajęć:
● rozwijamy umiejętności poznawcze, takie jak koncentracja, pamięć i logiczne
myślenie,
● wspieramy rozwój mowy i umiejętności komunikacyjnych,
● ćwiczymy motorykę małą i dużą, co pomaga w koordynacji ruchowej,
● kształtujemy poczucie własnej wartości i budujemy wiarę we własne siły,
● wykorzystujemy zabawy sensoryczne, arteterapię i wiele innych metod
terapeutyczno-edukacyjnych

  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Zapraszamy dzieci na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. To wyjątkowa przestrzeń, gdzie dzieci uczą się, jak rozumieć i wyrażać emocje, budować relacje z rówieśnikami oraz radzić sobie w codziennych sytuacjach.

Podczas zajęć:
● uczymy się rozpoznawania i nazywania emocji w atmosferze zrozumienia i
akceptacji,
● pracujemy nad umiejętnościami współpracy, dzielenia się i rozwiązywania
konfliktów,
● kształtujemy empatię i wrażliwość na potrzeby swoje oraz innych,
● rozwijamy umiejętności komunikacyjne poprzez zabawy grupowe i
tematyczne scenki,
● wspieramy budowanie pewności siebie, asertywności i pozytywnego obrazu
samego siebie
Wykorzystujemy kreatywne metody pracy, takie jak gry integracyjne czy ćwiczenia
relaksacyjne. Zajęcia pomagają dzieciom lepiej funkcjonować w grupie, budują
poczucie bezpieczeństwa i wspierają ich rozwój emocjonalny.
To czas radosnego odkrywania świata emocji i relacji, w którym każde dziecko
znajdzie przestrzeń na rozwój w swoim tempie. Zapraszamy do wspólnej nauki przez
zabawę!

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia

To czas pełen twórczych wyzwań, który pozwala dzieciom odkrywać i rozwijać swoje talenty w atmosferze radości i wsparcia.

Podczas zajęć:
● odkrywamy i wzmacniamy indywidualne zdolności dzieci w różnych
dziedzinach, takich jak np. plastyka, zdolności artystyczne                                                                                                                                                                                  ● wspieramy rozwój kreatywności i myślenia twórczego poprzez inspirujące
zadania i zabawy.
● uczymy samodzielności, wytrwałości i dążenia do celu.
● rozwijamy umiejętności logicznego myślenia, analizowania i rozwiązywania
problemów
W pracy z dziećmi wykorzystujemy różnorodne metody, takie jak gry dydaktyczne,
eksperymenty, działania artystyczne i zabawy ruchowe. Każde dziecko ma szansę
rozwijać swoje mocne strony w sposób indywidualny, dopasowany do jego potrzeb i
zainteresowań.
To zajęcia, które rozbudzają pasje, zachęcają do odkrywania nowych obszarów i
pokazują dzieciom, jak wspaniale jest uczyć się i rozwijać swoje talenty.

Zajęcia z psychologiem

  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Nasze przedszkole oferuje dzieciom uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez psychologa. Zajęcia te wspierają rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy naszych podopiecznych. To jednocześnie przestrzeń, w której każde dziecko czuje się akceptowane, zrozumiane i wspierane w swoich potrzebach.

Podczas zajęć:
● pomagamy dzieciom lepiej rozumieć i wyrażać swoje emocje,
● wspieramy rozwój umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, stresem
i napięciem,
● kształtujemy kompetencje społeczne, takie jak współpraca, budowanie relacji i
rozwiązywanie konfliktów,
● rozwijamy umiejętności komunikacyjne i wzmacniamy poczucie własnej
wartości,
● pracujemy nad koncentracją uwagi, wytrwałością i regulacją emocji

Zajęcia prowadzone są w formie zabaw grupowych, indywidualnych rozmów, ćwiczeń relaksacyjnych oraz kreatywnych działań dostosowanych do wieku i potrzeb dzieci. Psycholog tworzy atmosferę bezpieczeństwa i wsparcia, pozwalając dzieciom otwierać się na świat i wzmacniać swoje zasoby.

Zajęcia prowadzone przez terapeutę pedagogicznego:

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

To indywidualnie zajęcia, które pomagają dzieciom pokonywać trudności edukacyjne
i rozwijać ich potencjał w atmosferze wsparcia i akceptacji.

Podczas zajęć:
● ćwiczymy koncentrację, pamięć oraz logiczne myślenie,
● pracujemy nad rozwijaniem percepcji wzrokowej i słuchowej,
● doskonalimy motorykę małą i dużą poprzez zabawy manualne i ruchowe,
● wzmacniamy samoocenę dziecka oraz budujemy pozytywne nastawienie do
nauki

Zajęcia prowadzone przez logopedę:

  • Zajęcia logopedyczne

Jeżeli u dziecka stwierdzono wadę wymowy i uczęszcza ono na terapię logopedyczną, rodzice powinni pamiętać o tym, że skuteczność terapii jest ściśle
uzależniona od współpracy rodziców z logopedą. I tylko wówczas współpraca ta ma rzeczywiście miejsce, gdy dziecko ćwiczy także w domu – terapia przynosi rezultaty.

Na zajęcia logopedyczne w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci:
a) z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) z opiniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej,
c) ze znacznie opóźnionym rozwojem mowy,

d) z poważnymi zaburzeniami mowy powodującymi zakłócenia komunikacji
językowej oraz znacznie utrudniającymi naukę.

W zajęciach z terapii logopedycznej pierwszeństwo mają dzieci, które ukończyły wiek 4, 5 lub 6 lat. Dzieci w wieku 4- 6 lat uczestniczą w diagnozie logopedycznej (badania przesiewowe) na początku każdego roku szkolnego. W przypadku dzieci z trudnościami w rozwoju mowy rodzice otrzymują informacje z wynikami badania logopedycznego.

Aby dziecko mogło wziąć udział w terapii logopedycznej, rodzic/opiekun musi podpisać zgodę na udział dziecka w zajęciach logopedycznych wynikających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zajęcia logopedyczne są prowadzone w formie indywidualnej i grupowej (do 4 osób).

W uzasadnionych przypadkach, logopeda może prosić rodzica o wykonanie dodatkowych badań specjalistycznych lub konsultacji (np. psycholog, pedagog,
foniatra, audiolog, laryngolog, ortodonta, neurolog,) niezbędnych do podjęcia lub prowadzenia dalszej i skuteczniejszej terapii.

W przypadku terapii logopedycznej, rodzic jest zobligowany do poinformowania o wszelkich alergiach/ nietolerancjach pokarmowych. Wówczas po otrzymaniu
informacji logopeda może wprowadzić jadalne elementy takie jak: jadalny papier, ryż preparowany.

Pomoc udzielana w toku bieżącej pracy przez nauczycieli wychowania przedszkolnego

W naszym przedszkolu wychowawczynie grup przedszkolnych codziennie wspierają dzieci w rozwijaniu ich umiejętności i pokonywaniu trudności w ramach bieżącej pracy. Poprzez indywidualne podejście, dostosowują zadania do potrzeb każdego dziecka, pomagając mu w nauce, integracji z grupą oraz rozwoju emocjonalnym.

Dzięki uważnej obserwacji i trosce wychowawczynie:
● udzielają wsparcia w trudniejszych zadaniach edukacyjnych,
● pomagają w rozwijaniu kompetencji społecznych i budowaniu relacji,
● motywują dzieci do pokonywania wyzwań i wspierają ich pewność siebie,
● dostosowują aktywności do indywidualnych możliwości i zainteresowań

Każde dziecko może liczyć na uwagę i pomoc, co pozwala mu czuć się bezpiecznie i
swobodnie w grupie. Wspieramy rozwój naszych podopiecznych na każdym kroku, tworząc atmosferę akceptacji i zrozumienia.

                                                                             

Gimnastyka korekcyjna

Zajęcia prowadzone przez specjalistę. Celem zajęć gimnastyki korekcyjnej jest przede wszystkim poprawa sprawności dziecka, czyli zwinności, równowagi, szybkości i siły, korygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego oraz niedopuszczenie do powstania wad postawy, gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstaniu. Zajęcia z gimnastyki prowadzone są w formie kreatywnych zabaw ruchowych, ćwiczeń z wykorzystaniem przyborów i urządzeń sportowych. Podczas zajęć dzieci podnoszą ogólną sprawność fizyczną, rozwijają koordynację ruchową i usprawniają motorykę. Zajęcia są dostosowywane do wieku i poziomu sprawności dzieci.