Cloud

Projekty edukacyjne

Img

Nasze przedszkole prowadzi wiele projektów i przedsięwzięć dzięki którym możemy odważnie nazwać się „inkubatorem dobrych pomysłów”. Jest to współpraca z wieloma (także zagranicznymi) instytucjami, firmami oraz placówkami, które mają podobny cel – dobro dzieci i ich rozwój. Naszym ogromnym atutem jest to, że pracują tu nauczyciele, którzy do swojej pracy podchodzą z pasją, którzy wierzą w możliwości każdego dziecka, którzy wciąż się szkolą i poszukują nowych inspiracji. Każdy, nawet najmniejszy sukces naszych wychowanków bardzo nas cieszy i jest motorem do dalszej pracy i dalszych poszukiwań.

Nasze wszechstronne działania, realizowane innowacyjne projekty zostały zauważone i docenione przez jury konkursu Oficyny Wydawniczej MM, które przyznało nam zaszczytny tytuł „Przedszkole z pasją”.

Nie sposób wymienić tu wszystkich projektów, ale szczególną uwagę warto zwrócić

Przedszkole realizuje podstawę programową w oparciu o program „Kocham Przedszkole

PROJEKTY

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką”

Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką” (Dagmara Drabik). W projekcie stawiamy na proces twórczy, rozwój kreatywności
i kompetencji kluczowych, dlatego nie wykorzystujemy kolorowanek, szkiców nauczycieli, wydruków, kart pracy, wszelkich elementów, które powielają schematy
i ograniczają twórczość dzieci i młodzieży.

Celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej.

Cele szczegółowe projektu to:

  • tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
  • wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim,
    europejskim i światowym,
  • zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami, rozwijanie poczucia estetyki
    i wrażliwości na piękno,
  •  udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
  • rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością
  • zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
  •  kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
  • doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
  • przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
  • wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania
    problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej,
    • rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
  • doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań
    związanych z kodowaniem i programowaniem,
  • wspomaganie rozwoju dzieci,

  • odkrywanie dziecięcych talentów,
  • budowanie więzi w grupie przedszkolnej,
  • rozwijanie wiary we własne możliwości,
  •  kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach
    dotyczących świata sztuki,
  • rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania
    sytuacji problemowych.

Projekt Edukacyjny „Historia, która tworzy się z naszych wspomnień - tajemnica wspólnych przeżyć”

To co istotne, co ważne i cudowne jest wtedy, gdy sami to przeżyjemy, opowiemy, stworzymy. Będziemy bezustannie wracać i wspominać te zdarzenia, sytuacje, czasy, które wspólnie opiszemy.

To projekt, w którym dzieci wspólnie z nauczycielem dokumentują ważne chwile grupy. Księga, która powstanie, stanie się pięknym wspomnieniem i formą kroniki grupy, którą dzieci zabiorą ze sobą na zakończenie roku.

Cele:

  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i grupowych – zaangażowanie rodziców w życie przedszkola oraz integracja dzieci.
  • Rozwój emocjonalny i społeczny – dzielenie się wspomnieniami, budowanie poczucia własnej wartości i empatii.
  • Rozwój kreatywności i umiejętności językowych – opowiadanie historii, tworzenie ilustracji i personalizowanie księgi.
  • Tworzenie trwałej pamiątki – zapis wspólnych wspomnień jako cennego doświadczenia dla dzieci i rodzin.
  • Współpraca rodziców z nauczycielami – wspólne działania na rzecz rozwoju dzieci.

Projekt zajęć dla psychologa przedszkolnego "Czytam, rozumiem, czuję - rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych poprzez literaturę dziecięcą"

Projekt ten ma za zadanie rozwijać u dzieci umiejętności społeczne i emocjonalne poprzez wspólne czytanie książek oraz rozmowy o relacjach i emocjach. Zajęcia składają się z poszczególnych elementów: wprowadzenie do tematu, czytanie książki, dyskusja o lekturze, ćwiczenia praktyczne związane z tematyką książki, podsumowanie i zakończenie. 

Cele projektu:

  • wspieranie dzieci w rozpoznawaniu i nazywaniu własnych emocji 
  • uczenie empatii i rozumienie emocji innych osób
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, takimi jak złość, smutek, strach, frustracja
  • wzmacnianie umiejętności komunikacyjnych i współpracy z rówieśnikami
  • promowanie wartości społecznych, takich jak szacunek, przyjaźń, współdziałanie

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „FA-LA-MI”

Projekt, który łączy dwie dziedziny sztuki: muzykę i plastykę. Oba światy wzajemnie mogą się uzupełniać, muzyka poprzez plastykę dostarcza również wrażeń sensorycznych, a plastyka poprzez muzykę rozwija kreatywność, poszerza wyobraźnię. Pobudzamy różne zmysły, uwalniamy emocje, ekspresje twórczą.

Celem projektu jest:

  • rozwijanie małej motoryki dziecka, poprzez zabawy plastyczno-muzyczne
  • kształtowanie wrażliwości na muzykę
  • odreagowanie napięć i silnych emocji

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywna matematyka”

Głównym założeniem projektu jest innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych oraz zagadnień matematycznych.

Cele:

  • rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych
  • sensoryczna nauka matematyki
  • zwrócenie uwagi na występowanie i stosowanie matematyki w życiu codziennym
  • rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych
  • usystematyzowanie wiadomości z zakresu edukacji matematycznej
  • aktywizacja i integracja grupy
  • kształtowanie samooceny ucznia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „English Special Days” edycja IV

Projekt ma na celu pobudzenie zainteresowania dzieci językiem angielskim poprzez wprowadzenie na zajęciach języka angielskiego scenariuszy “dni nietypowych”. Zajęcia te łączą naukę z kreatywną zabawą, umożliwiając dzieciom odkrywanie nowych słów i zwrotów w angażujący sposób. Tematyka dni nietypowych pozwala na praktyczne zastosowanie języka w codziennych sytuacjach, jednocześnie rozwijając ciekawość i wyobraźnię najmłodszych.

Cele:

  • uatrakcyjnienie zajęć języka angielskiego
  • zwiększenie kompetencji językowych
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych
  • zwiększenie pewności siebie w mówieniu oraz rozumieniu słów w języku angielskim
  • poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie
  • wdrażanie interaktywnych i innowacyjnych pomocy dydaktycznych 
  • poznanie kultury krajów anglojęzycznych

Projekt edukacyjny „Rodzinne czytanie w Dębowych Ludkach”

Kształtowanie nawyków czytelniczych w wieku przedszkolnym opiera się na kontakcie dziecka z książką zarówno poprzez jej oglądanie jak i słuchanie. Codzienne czytanie dziecku jest najskuteczniejszym sposobem ułatwiającym opanowanie pewnych umiejętności, takich jak na przykład poprawne i swobodne wypowiadanie się, poszerzanie słownictwa, używanie poprawnych form gramatycznych, ale także jest kluczem do zaszczepienia w młodej jednostce zainteresowań czytelniczych. Projekt ten jest dodatkowo idealną okazją do integracji przedszkola ze środowiskiem rodzinnym.

Cele:

  • budowanie nawyków czytelniczych 
  • nabywanie nawyku dbania o książki
  • integrowanie środowiska przedszkolnego ze środowiskiem rodzinnym dzieci
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie
  • rozbudzenie wyobraźni, ciekawości o świecie
  • ćwiczenie koncentracji 

Projekt edukacyjny - Wielka Brytania

Projekt, który wprowadza dzieci w zagraniczny świat, poszerza ich wiedzę o Wielkiej Brytanii poprzez zabawy ruchowe, plastyczne, słuchowe, wzrokowe. 

Cele:

  • rozpoznaje umiejscowanie kraju na mapie
  • poznaje brzmienie obcego języka
  • wie, jak wygląda flaga państwa
  • mówi “dzień dobry”, “do widzenia” w języku angielskim     

Poznań - nasze miasto

Projekt”Poznań – Nasze Miasto” ma na celu wzbogacić wiedzę dzieci o ich mieście. Dzięki różnorodnym aktywnościom, takim jak projekcja filmowa, warsztaty plastyczne, zajęcia muzyczne czy słuchanie legend, przedszkolaki będą miały okazję w ciekawy i angażujący sposób poznać historię, kulturę oraz tradycje Poznania.

Edukacja regionalna może być fascynującą przygodą, inspirującą do dalszego odkrywania swojego miasta. Nawet najmłodsi mieszkańcy mogą z dumą i radością poznawać swoje otoczenie, kształtując tym samym swoje przyszłe postawy obywatelskie.

Zakończenie projektu zwieńczy uroczystość „Odsłonięcie Herbu Miasta Poznań”, podczas której dzieci odśpiewają hymn Miasta Poznań.

Cele:

  •  Rozwijanie tożsamości lokalnej u dzieci– zapoznanie przedszkolaków z miastem, w którym
    mieszkają.
  • Kształtowanie postawy obywatelskiej i patriotycznej– wzmacnianie poczucia
    przynależności do społeczności lokalnej.
  • Poznawanie historii, tradycji i symboli Poznania– wprowadzenie dzieci w świat lokalnej
    kultury w sposób dostosowany do ich wieku.
  • Rozwijanie ciekawości poznawczej i umiejętności obserwacji– zachęcanie dzieci do
    odkrywania najważniejszych miejsc i atrakcji miasta.
  • Wzmacnianie współpracy i integracji w grupie– angażowanie dzieci w działania
    zespołowe poprzez aktywności związane z miastem.

INNOWACJE PEDAGOGICZNE

Bohater Tygodnia

“Bohater Tygodnia” to innowacja kontynuowana przez najstarszą grupę w przedszkolu. Jej celem jest zwrócenie uwagi przez dziecko na wszystkich swoich kolegów i koleżanki, dostrzeżenie różnorodności i indywidualności każdej osoby oraz integracji grupy i zaangażowanie rodziców rodziny w życie przedszkola, poznanie ich pasji czy zawodów. Istotą innowacji jest poświęcenie uwagi każdemu dziecku, aby poczuło się w centrum uwagi, ważne i docenione. W ciągu jednego tygodnia bohater będzie najważniejszą osobistością grupy, a za pomocą zdjęć i osobistych przedmiotów opowie coś o sobie.

Szczegółowymi celami są:

  • indywidualne traktowanie każdego dziecka
  • uświadomienie wszystkim dzieciom z grupy, że są ważne
  • nawiązanie pozytywnych relacji dom-przedszkole
  • tworzenie postaw prospołecznych 
  • rozwijanie komunikacji ustnej
  • motywowanie i zainteresowanie

W świecie lego

Innowacja “W świecie lego” zakłada wykorzystanie klocków “lego” jako narzędzie pracy z grupą dzieci, dzięki czemu realizowane treści programowe  będą uatrakcyjnione poprzez dodatkowe zadania, gry, zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne. Jej istotą jest poszerzanie umiejętności matematycznych, językowych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych oraz rozwijanie spostrzegawczości. 

  Cele szczegółowe:

  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
  • kształtowanie, pobudzanie wyobraźni dziecięcej,
  • stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości,
  • kształtowanie zdolności do wysiłku intelektualnego,
  • wyzwalanie pozytywnych emocji na rozwinięcie zainteresowania klockami “Lego”,
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej
  • rozwijanie umiejętności analizowania, porównywania, uogólniania
  • rozbudzenie wiary we własne możliwości 
  • rozwijanie spostrzegawczości, kreatywności, zmysłu estetyki

Z Kicią Kocią poznajemy świat i rozwijamy mowę

Jest to innowacja napisana w oparciu o innowację “Kicia Kocia poznaje świat” autorstwa Jolanty Wasilewskiej, wzbogacona o treści matematyczne oraz logopedyczne. Do realizacji jej treści wykorzystywane są pacynki przedstawiające postać Kici Koci i jej braciszka Nunusia. Kicia Kocia, jak każde dziecko, przezywa wiele przygód, radości, trosk i emocji. To urocza bohaterka, która wprowadza dzieci w zagadnienia świata społeczno-przyrodniczego oraz wspomaga rozwój emocjonalno-społeczny w oparciu o książki autorstwa Anity Głowińskiej o Kici Koci.

Cele szczegółowe:

  • rozpoznawanie wartości, takich jak dobro, zło
  • rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych
  • wzbogacenie słownictwa, rozumienie pojęć, nazwy, przyswajanie nowych zwrotów, określeń

  • rozwijanie pamięci dzieci
  • zachęcenie do zadawania pytań, łączenia faktów, wyciągania wniosków
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych 
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji
  • rozwijanie wyobraźni
  • nauka empatii i tolerancji

Poznajemy tajemnice uważności

Obecnie zauważalne jest życie w ciągłym pośpiechu. Dzieci przestymulowane są nadmiarem boźdźców wizualnych i słuchowych. Łatwo przy tym wpaść w rozdrażnienie, niecierpliwość i stracić koncentrację. Innowacja “Poznajemy tajemnice uważności” wspiera umiejętności uważnego przeżywania chwili obecnej, wyciszenia się. 

Trening uważności może być sposobem na osiągnięcie równowagi emocjonalnej, rozwijania sztuki koncentracji i relaksu oraz tego, jak radzić sobie ze stresem, jak zmniejszyć napięcie nerwowe, wypracować umiejętność wyciszenia się, kiedy pojawiają się złość lub zdenerwowanie. 

Cele szczegółowe:

  • wyciszenie nadmiernie rozbudzonych emocji
  • niwelowanie stresu
  • obniżenie poziomu lęku, niepokoju, wyczerpania
  • podwyższenie odporności psychicznej i fizycznej dzieci
  • rozwój inteligencji emocjonalnej
  • usprawnienie procesów zapamiętywania, uczenia się
  • obniżenie poziomu agresji
  • rozwijanie umiejętności relaksowania się
  • rozwijanie kreatywności

Rymowane zabawy z darami Froebla

Istotą tej innowacji jest skłanianie dzieci do rozmowy, a wykorzystywane instrukcje czy schematy zaowocują powstaniem określonej budowli. Wprowadzona innowacja zachęca dzieci do rozmów o tym co je otacza, co widzą, co sobie wyobrażają, budując przy tym ich rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny oraz motoryczny – przystępując do zabaw konstrukcyjnych wokół tematyki rozmów. Zapraszając dzieci do rymowania i budowania stymulowany będzie rozwój wyobraźni przestrzennej, myślenie logiczne i matematyczne, ale także rozwój mowy i kompetencji społecznych. 

Cele:

  • stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowości
  • kształtowanie wyobraźni dziecięcej
  • wyzwalanie pozytywnych emocji
  • rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości
  • rozwijanie umiejętności porównywania, analizowania danych
  • rozwijanie małej motoryki poprzez zabawy manipulacyjne 

Słoik z makaronem, jako nienaznaczające narzędzie motywacyjne

Pierwotną koncepcję “Słoika z makaronem” opracował dr Jacek Pyżalski dla uczniów edukacji elementarnej. Metoda ta w swojej koncepcji ma na celu kształtowanie postaw ukierunkowanych na współpracę, szerzenie dobra i wzajemnej pomocy.  Wprowadzenie tej innowacji jest odpowiedzią na potrzebę kształtowania u dzieci postawy pełnej szacunku do siebie i innych osób oraz zwrócenie uwagi na istotę wartości współpracy i szerzenia dobra. Istotną w tej metodzie będzie też samoistna integracja grupy, zwrócenie uwagi, że każdy jest wartościowy o odgrywa ważną rolę. Kształtowanie tych postaw daje niezbędny fundament do efektywnej socjalizacji w późniejszych latach życia.

Cele:

  • doskonalenie własnej osobowości
  • kształtowanie u dzieci wrażliwości na drugiego człowieka i jego potrzeby
  • kształtowanie postawy szacunku do własnej osoby, świadomości własnej wartości
  • kształtowanie postawy szerzenia dobra
  • kształtowanie umiejętności współpracy
  • integracja grupy